Mujahid & Mujahidah Ansarullah

Novel Tarbiah: “Budak U”

Posted on: February 1, 2013

budak u1-2

 

Hakimi, seorang remaja desa buat kali  pertama telah menjejakkan kaki ke menara gading untuk mengikuti kursus Kejuruteraan Mekanikal. Di kampus, dia bergiat aktif dalam Skuad Kadet Bomba dan telah dilantik menjadi ketua skuad. Daya kepimpinan dan sifatnya yang mesra telah mengundang ramai kenalan baharu. Sejak detik itu, dia dihujani panggilan misteri daripada orang yang tidak dikenali. Di situ juga, dia telah berkenalan dengan Citra, seorang pelajar jurusan Perakaunan. Dalam diam-diam, Hakimi menyimpan suatu perasaan terhadapnya tetapi dia malu untuk mendedahkannya kerana dia menyangka bahawa Citra sudah dimiliki oleh orang lain.

Ketika sedang asyik bergembira dalam riang-ria panorama kampus, muncul noda hitam dalam diari hidupnya. Pada suatu malam, Hakimi telah dipukul oleh beberapa orang samseng yang tidak dikenali. Dia tidak tahu apakah sebabnya dia dipukul dan siapa punya angkara. Mungkinkah itu angkara orang ketiga atau pihak lain yang mengundang sengketa.

Di dalam novel ini, banyak lagi ranjau yang dilalui oleh Hakimi sehinggalah dia menamatkan pengajiannya di universiti. Antara isu menarik yang dimuatkan dalam trilogi ini ialah berkenaan peristiwa kehilangan  motosikal, kerja sambil belajar, cinta tiga segi dan gunting dalam lipatan. Segala kisah yang dimuatkan dalam novel ini diadaptasikan daripada pengalaman penulis dan rakan-rakan sewaktu belajar di universiti. Ia sangat sesuai dibaca oleh para pelajar sekolah, pelajar universiti dan lepasan universiti atau sesiapa sahaja yang mencintai alam kampus.

 

Testimoni

 

“Salam bang. Iwan baru je habiskan novel Budak U. Tahniah. Saya suka jalan ceritanya. Penceritaan yang santai atau sempoi. Selain tu, iwan suka dengan katekter watak utama yang tak perfect. Baru la realistik. Ada sesetengah novel tu, niat nak berdakwah, yes i understand, but bila dia buat watak utama tu alim warak macam malaikat, pembaca jadi bosan. Tapi watak hakimi ni, baik-baik dia pun, dia kadangkala terbuat silap. Macam kita semua juga la kan.” (Iwan Ghazali)

 

Untuk pembelian terus daripada penulis, sila hubungi 019-4702839

 

 

Leave a comment

Top Clicks

  • None

Jumlah Pengunjung

  • 234,277 kunjungan

RSS Saifulislam.Com

  • An error has occurred; the feed is probably down. Try again later.

RSS Dr. Hasanah

  • An error has occurred; the feed is probably down. Try again later.